گيسوي بلند

بوليميا: علائم، عوامل و روش هاي درمان پرخوري عصبي

بوليميا يا پرخوري عصبي يك اختلال خوردن است كه در آن فرد به طور مكرر دچار حملات پرخوري مي شود و سپس با استفاده از روش هاي غير سالم مانند استفراغ، مصرف دارو، رژيم غذايي سخت يا ورزش زياد، سعي مي كند تا از جذب كالري جلوگيري كند. بوليميا معمولا با اضطراب، افسردگي، تصوير بد از بدن و كمبود اعتماد به نفس همراه است. بوليميا مي تواند باعث مشكلات جدي جسماني و رواني شود و نياز به درمان دارد.

علائم بوليميا

برخي از علائم شايع بوليميا عبارتند از:

  • دچار حملات پرخوري شدن كه در آن فرد به طور ناگهاني و غير قابل كنترل مقادير زيادي غذا را مصرف مي كند و حس گناه، شرم يا نفرت از خود پيدا مي كند.
  • استفاده از روش هاي غير سالم براي جبران پرخوري، مانند استفراغ، مصرف داروهاي مسهل يا تخليه، رژيم غذايي سخت، روزه گرفتن يا ورزش زياد.
  • تصوير بد از بدن و ترس از چاق شدن.
  • نوسانات قابل توجه در وزن.
  • داشتن مشكلات دندانپزشكي، مانند فرسايش دندان، لثه هاي التهاب گرفته يا خونريزي.
  • داشتن مشكلات گوارشي، مانند سوء هضم، نفخ، دردهاي شكم يا يبوست.
  • داشتن مشكلات الكتروليت، مانند كم خون شدن، ضعف عضلاني، تپش قلب يا دردهاي سينه.
  • دوري از ديگران و پنهان كردن رفتار خود.

عوامل بوليميا

علت دقيق بوليميا شناخته نشده است، اما برخي از عواملي كه مي توانند در بروز آن نقش داشته باشند عبارتند از:

  • عوامل ژنتيك. بوليميا مي تواند در خانواده هايي كه داراي تاريخچه اختلال خوردن يا ساير اختلالات رواني هستند شايع تر باشد. همچنين، برخي از ژن ها ممكن است مسئول تنظيم اشتها، سطح سروتونين (هورمون خوشحالي) و تصوير بدن باشند و در بوليميا تاثيرگذار باشند.
  • عوامل روانشناختي. بوليميا مي تواند در افرادي كه داراي اضطراب، افسردگي، استرس، فشار، كمبود اعتماد به نفس يا كمال گرايي هستند شايع تر باشد. اين افراد ممكن است به خوردن به عنوان يك راه فرار از مشكلات خود پناه ببرند و سپس با استفاده از روش هاي غير سالم سعي كنند تا از جذب كالري جلوگيري كنند.
  • عوامل اجتماعي و فرهنگي. بوليميا مي تواند در افرادي كه تحت تاثير استانداردها و تصاوير نامطلوب زيبايي قرار مي گيرند شايع تر باشد. اين افراد ممكن است فكر كنند كه براي پذيرفته شدن و موفق شدن، بايد لاغر و زيبا باشند و به خود فشار بياورند تا به ايده آل ها برسند.

روش هاي درمان بوليميا

بوليميا يك اختلال خوردن جدي است كه نياز به درمان دارد. درمان بوليميا معمولا شامل رويكردهاي مختلفي است كه به صورت همزمان يا به ترتيب اجرا مي شوند. برخي از روش هاي درمان بوليميا عبارتند از:

  • درمان داروئي. بعضي از داروهاي ضدافسردگي مانند فلوكستين (Prozac) مي توانند در كاهش حملات پرخوري و استفراغ و بهبود حالت روحي فرد كمك كنند. اين داروها بايد تحت نظارت پزشك تجويز و مصرف شوند.
  • درمان رفتاري- شناختي. اين نوع درمان به فرد كمك مي كند تا باورهاي غلط و منفي خود را درباره خوردن، بدن و خودش نقد كند و آنها را با باورهاي منطقي و مثبت جايگزين كند. همچنين، به فرد كمك مي كند تا رفتارهاي غير سالم خود را شناسايي و تغيير دهد و راه حل هاي سالم تر براي مقابله با مشكلات خود پيدا كند.
  • ثبات خوردي. اين نوع درمان به فرد كمك مي كند تا الگوي منظم و سالم خوردن را دوب
  • چگونه از پرخوري عصبي جلوگيري كنم؟

پرخوري عصبي يك اختلال خوردن است كه مي تواند باعث مشكلات جسماني و رواني شود. براي جلوگيري از پرخوري عصبي، شما مي توانيد از راهكارهاي زير استفاده كنيد:

  • به خودتان اجازه دهيد كه غذا را لذت ببريد. به جاي اينكه غذا را به عنوان يك دشمن يا يك عامل استرس ببينيد، سعي كنيد آن را به عنوان يك منبع تغذيه و لذت بشناسيد. از غذاهاي متنوع و مغذي استفاده كنيد و به خودتان زمان بدهيد تا طعم و بوي آنها را حس كنيد. از خوردن در حالت عجله و پريشان خودداري كنيد و به جاي آن با آرامش و تمركز بخوريد.
  • به خودتان حد معقولي از غذا بدهيد. به جاي اينكه خودتان را از خوردن غذاهاي دلخواه محروم كنيد، سعي كنيد مقدار مناسب و متعادلي از آنها را بخوريد. اگر خودتان را از خوردن چيزي كه دوست داريد منع كنيد، ممكن است باعث شود كه شما بيشتر به آن فكر كنيد و در نهايت دچار حملات پرخوري شويد. براي جلوگيري از اين اتفاق، سعي كنيد به خودتان اجازه دهيد كه گاهي اوقات چيزي را كه دوست داريد با مقدار مناسب بخوريد و از آن لذت ببريد.
  • به خودتان حمايت روانشناختي بدهيد. پرخوري عصبي ممكن است نشانه اين باشد كه شما با استرس، افسردگي، تصوير بد از بدن يا ساير مشكلات روحي دست و پنجه نرم مي كنيد. به جاي اينكه خودتان را مقصر يا شكست خورده ببينيد، سعي كنيد به خودتان توجه و محبت كنيد و به خودتان بگوئيد كه شما قابل قبول و دوست داشتني هستيد. همچنين، سعي كنيد با گفتگو با يك دوست، خانواده يا روانشناس، در مورد احساسات و نگراني هاي خود صادق باشيد و درخواست كمك و حمايت كنيد.
  • به خودتان فعاليت هاي سالم و لذت بخش بدهيد. به جاي اينكه زمان خود را با فكر به غذا يا پرخوري تلف كنيد، سعي كنيد به فعاليت هاي سالم و لذت بخش كه به شما احساس خوشحالي و آرامش مي دهند، بپردازيد. مثلاً مي توانيد ورزش كنيد، كتاب بخوانيد، موسيقي گوش كنيد، هنر كنيد، با دوستان خود برنامه ريزي كنيد يا هر چيز ديگري كه به شما احساس خوبي مي دهد. اين فعاليت ها مي توانند به شما كمك كنند تا استرس خود را كاهش دهيد، اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد و از زندگي خود لذت ببريد.

اميدوارم اين پاسخ براي شما مفيد باشد. اگر شما فكر مي كنيد كه ممكن است به اختلال پرخوري عصبي مبتلا باشيد، پيشنهاد مي كنم كه با يك پزشك يا روانشناس مشورت كنيد و در صورت لزوم درمان مناسب را شروع كني

 

https://slides.com/tessamaths22

https://www.yelp.ca/user_details?userid=ZbkaKn2wbfUzHobXdXKPaQ

https://logopond.com/TessaMaths22/profile/637900/?filter=&page=

https://list.ly/tessamaths22/favorites

https://www.bitsdujour.com/profiles/iilijY

https://letterboxd.com/TessaMaths22/

https://www.mapleprimes.com/users/TessaMaths22

https://www.intensedebate.com/people/TessaMaths22

https://www.openlearning.com/u/seyadiaz-rzolwb/

https://qooh.me/TessaMaths22

https://www.divephotoguide.com/user/TessaMaths22

https://gab.com/TessaMaths22

https://dap.food.blog/2023/08/20/magli/

http://onlineboxing.net/jforum/user/profile/247938.page

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۳۵:۵۸ ] [ lover ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی